Według danych Komendy Głównej Policji w pierwszym półroczu 2018 r. w kraju oszukano blisko 1,7 tys. seniorów. Łącznie stracili oni prawie 27 mln zł. Zachęcamy do porozmawiania z bliskimi, jak nie paść ofiarą oszustów.
Zarówno dane udostępniane przez Policję, jak i doniesienia napływające z mediów nie pozostawiają złudzeń - wyłudzenia, których ofiarami pada starsza część naszego społeczeństwa nie należą do rzadkości. Niejednokrotnie też zdarza się, że efektem działania oszustów jest utrata całego posiadanego przez seniora majątku lub też pozbawienie go środków do życia do czasu wyjaśnienia sprawy.
W przypadku tego rodzaju oszustw mechanizm działania przestępców jest prosty i w każdym przypadku odbywa się według podobnego scenariusza. Telefonując, sprawca podaje się za np. za policję, rodzinę, pracowników ZUS-u, opieki społecznej czy fundacji. Podczas rozmowy w rozmaity sposób zdobywa zaufanie starszych ludzi i wykorzystując ich łatwowierność i dobre serce, nakłania do udzielenia pożyczki na pilne wydatki. Po uzyskaniu obietnicy takiej pożyczki dzwoniący zazwyczaj informuje, że po odbiór pieniędzy zgłosi się jego znajomy. Naiwne i chcące pomóc osoby, wręczają pieniądze pośrednikowi. Zaraz potem ślad po pieniądzach i oszustach się urywa.
Zachęcamy do porozmawiania z bliskimi o takich sytuacjach, o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Wykorzystujmy okoliczności takie jak obiady świąteczne czy przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Jak się zatem zachować?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni ktoś, kto podszywa się pod członka rodziny i prosi o pieniądze, nie należy podejmować żadnych pochopnych działań. W takiej sytuacji trzeba zadzwonić do kogoś z rodziny i zapytać o to czy osoba, która prosiła o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje lub skontaktować się z policją pod numerem 112.
Niewskazane jest telefoniczne informowanie o ilości pieniędzy, które są w domu lub jakie przechowywane są na koncie. Nie warto ulegać presji czasu wywieranej przez oszustów. Warto zatrzymać się na chwilę, uspokoić i nie działać pod wpływem impulsu.
Najczęściej spotykane przypadki oszustw, na które trzeba uważać:
Zachęcamy do zapoznania się z informatorem „Jak nie paść ofiarą oszustwa metodami “Na policjanta” czy „Na wnuczka”” wydanym przez Związek Banków Polskich we współpracy z Komendą Stołeczną Policji oraz informacjami na stronie akcji „Seniorze nie daj się” (www.SeniorzeNieDajSie.pl).
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET